Julmys


Jag och mina kära systrar var själva hemma idag och vi hade planerat att göra julkort och köra julgodis. Vi började med att pyssla, men ganska snart tröttnade vi på de och ja de där korten får vi väl se hur det blir med dom...Har ju inte lyckas få iväg några de senaste sju åren så vi lär ju inte skicka några detta året heller, nästa år får det bli! Jag började istället med att göra lite ischoklad medan de andra plockade ihop pysselgrejerna. Sofia kom sedan och hjälpte mig med att göra resten. Mycket kul hade vi och lääääänge stod vi i köket, från halv åtta till halv tio. Gott blev det i alla fall! Här är recepten på vad vi gjorde, kanske nappar ni på nått?


Ischoklad

Behöver:
44 formar
125g mörk choklad (70%)
75g Kokosfett
ev. lite hackade nötter

Ställ formarna på en bakplåt.
Smält chokladen och kokosfettet till en jämn smet.
Rör om och fyll formarna. Strö ev. hackade nötter.
Ställ för att stelna i kylen eller ute.

 

 

Lyxig marsipan

Behöver:
400g marsipan
250g nougat
400g mörk blockchoklad
Dekoration: nonstop, kokosflingor, florsocker

Görs: Marsipanen ska ha legat i rumstemperartur, för att vara mjuk och lättarbetad. Nougaten ska ha ledat i kylskåpet, eller lägg den i frysen en liten stund innan användning. Skär upp nougaten (storlek kan variera beroende på hur stora du vill ha dom) och klä in dom i marsipan, ganska tunt lager. Rulla det till en boll i handen och lägg de på ett fat. Smält en del av chokladen i vattenbad, hacka resten grovt. När chokladen smält ta av den från kastrullen och lägg i den grovhackade chokladen. Detta ska göra att chokladen inte smälter i rumstemperatur. Doppa bollarna i chokladen och dekorera. Lägg för att stelna, kan ställas i kylen eller utomhus för att gå snabbare. När de stelnat lägg i en fin burk och ÄT!

 


-Vi fick kvar lite av ingredienserna och började improvisera


Marsipanstång

1. Skär en ca 1 cm tjock och 1 dm lång nougatbit
2. Rulla in den i marsipan.
3. Doppa/täck med smält choklad.
4. Dekorera med nonstop som hackats till mindre bitar.
5. Lägg för att stelna.
6. Skär smala bitar, förvara i foliepapper.

 

 

KanelrostadeMandlar

Ta några mandlar och rosta på 200 grader i ugnen i ca: 10 min. Låt svalna. Antingen doppar du mandlarna i choklad och krydda med kanel eller så rulla du in dom i nougat innan de doppas i chokladen.  Lägg för att stelna.

 

 


 

-Lite bilder från myskvällen med systrarna


 Pyssel kan vara kul, men inte idag

 

Däremot kan man ha så här kul när man gör julgodis!

 

Hahaha

 

Jag och min söta syster som jag tyckte skulle ha lite choklad på kinden<3

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0