Klippt för första gången

(För dåligt Internet igår så lägger upp det nu)

Idag har vi båda jobbat morgon och när jag slutade vid tre hade Anton två timmar paus innan nästa pass. Under de två timmarna han hann både åka skidor, dusch och bli klippt, tro det eller ej men jag har för första gången klippt hår. Hans hår är ju ganska snällt, för man ser ju inte om det blir ojämt, men måste säga att jag blev rätt nöjd. Det lär nog bli några klippningar så tillslut kanske jag lär mig. Ikväll är jag ledig och tänkte vila mig i form, sedan väntar två långa arbetsdagar från 08:30-22:00. Det ska nog gå bra, hoppas bara jag har tid och ork att fira in det kommande året.

Denna utsikten är ju bara helt underbar!

Toppen dag i backen

Igår hade vi en riktig toppen dag i backen! Vi var ett gäng som åkte, för en gångs skull, vilket gör det mycket roligare. Himlen blå, solen sken och backarna lite högre upp var helt fantastiska. Vi råkade däremot åka lite fel och hamna i en 1,5 km lång, svart puckelpist backe. Jag kan säga att det kändes i benen väl nere vid liften och vi alla undrade hur vi skulle orka stå hela vägen upp igen, men även det klarade vi. Tillbaka på hotellet åt vi lunch och sedan satte några ut av oss på balkongen i solen. Insåg för första gången varför jag är här, det är jag för just en sån här dag!

Utsikten från balkongen

Året som Gått - 2011

Vilket år! Känns som jag alltid förklarar varje år för ett ”resande år”, men detta år var verkligen ETT RESANDE ÅR!

Vi börjar i januari, närmare bestämt 2 januari då familjen satte sig på flyget till Florida. Vi spenderade en fullspäckad vecka i fullt tempo, då vi hann med både shopping, vatten-/djurland och huvudsyftet med resan, Disneyland. Det var en efterlängtad och helt fantastisk resa.

Florida - Disneyland

Jag hann sedan vara hemma i ca en vecka, för vecka 3 åkte jag med mina fina vänner till Chamonix. En GALEN och MINNESVÄRD vecka jag ALDRIG GLÖMMER. Det var så fruktansvärt kul, finns inte ord. Blev något bättre skidåkare och pumpade ut kroppen på all energi. En lycklig Sarah åkte hem med massa minnen, bilder och nya kompisrelationer.

Chamonix- Gänget +Anton Ohlslöf bakom kameran

Jag var sedan hemma i en månad. Vecka 8 åkte jag med familjen till Lindvallen för att åka skidor, alltid lika mysigt att komma till ”vinterstugan”. Jag hade ju redan värmt upp min skidteknik, så det var bara att fortsätta köra på i backarna.

Lindvallen - Syster & Jag

Nästa resa var till Kreta, Grekland. Det skulle bli en liten nostalgiresa. Vi åkte till samma ställe, samma hotell som vi var på när jag var 2 år gammal. Det var inte mycket jag kom ihåg, utan mest att jag kände igen efter film och foton. Riktig skön resa med sol, bad, god mat och blev lite härligt brun lagom till balen.

Kreta - sisters

Under mitt jobbande sommarlov hann jag faktiskt med en långweekend till Åland. Kul att äntligen få se denna ö. Det blev några riktigt fina dagar i solen på Havsvidden och startskottet för stugköp. Vi gjorde utflykter och hade en mysig tid med familjen, mormor och morfar.

Havsvidden

I slutet av sommaren bestämde jag mig för att åka till Paris för att plugga. Jag, mamma och pappa åkte till Paris för att leta bostad, men förstod ganska snart varför boendet inte ingick i paketet med bolaget jag tänkte åka dit med. Det var SÅ dyrt! Istället för att leta boende gjorde vi det till en semester vecka och upptäckte Paris. Jag åkte hem igen med en underbar vistelse i Paris i bagaget. Jag har alltid velat åka till Paris sen jag började plugga franska och nu gick den drömmen i uppfyllelse.

Framför Eiffeltornet i Paris

Sista resan gör jag nu, fast jag vet inte om man kan kalla det resa. Tiden i Danmark kändes lite som en resa/konferens, men här i Flaine är det mest jobb. Återigen begav jag mig, tillsammans med Anton, till Frankrike. Denna gång för att jobba åt Langley som receptionist. Här är jag nu och kommer vara till i början av maj. På min lediga tid åker jag skidor och njuter av ledighet. Jag har träffat massa härliga personer, som helt garanterat kommer bli vänner för livet!

Min underbara Kajsa och jag på julafton

Mycket har hänt under året som gått, förutom allt resande har jag också haft bal, tagit studenten, umgåtts med mina underbara vänner, skapat nya kompisrelationer och skapat minnen för livet. Jag har också gått och blivit sambo, från singel till förhållande och nu sambo (i alla fal i 5 månader).  Många av mina drömmar och mål har jag faktiskt uppnått, en del utan att jag tänkt på det. Tiden har gått fort, som vanligt, fast den största förändringen är nog hur snabbt jag blivit vuxen. Det går fortare och fortare för varje år, vem vet snart är man väl i VVV-stadiet (volvo, villa, vove). Än tänkte jag inte hamna där i alla fall, först ska jag plugga, resa lite till och jobba. Jag har haft ett fantastiskt, händelserikt och minnesvärt år. Blir spännande att se hur nästa år kommer bli!

Gott nytt år!

Sömn och Sol

I natt har jag sovit 14 timmar, men ändå får jag slita mig upp ur sängen på morgonen och känner huvudvärken komma smygande. Solen skiner, himlen är blå och det är strax under nollan, ändå känner jag varken lust eller ork att ut och åka skidor. Jag är knäpp jag vet, har redan fått höra det av Anton som inte vill annat än att sluta jobba och åka skidor. Han slutar ungefär då jag börjar, så idag lär vi inte se mycket av varandra.

Jag tror jag måste sova, vila och ta igen mig en hel del innan jag kan köra på igen. Denna vecka fram till nyårsafton har jag sagt att jag ska ta det lugnt. Jobba, ha egen tid och framför allt gå och lägga mig tidigt. Tyvärr blir det lätt att jag väntar tills Anton kommer, tidigast tolv, oftast ett...

Nu ska jag nog hämta min bok och sätta mig i solen på balkongen.

Julafton

Det blev ingen riktig julafton, men ändå lyckad på ett annat vis. Jobbade från halv åtta på morgonen till halv åtta på kvällen, för att sedan få 2 timmars sömn innan det var dags att gå upp igen. Jag har nog aldrig ätit julbord så sent som denna jul, kl 23. Men jag var väldigt nöjd och glad ändå! Vi firade på vårat vis, med utgång och dans på vårt favoritställe. Jag öppnade mina paket jag tagit med mig från Sverige och aladin-chokladasken fick jag äntligen öppna! Jag trodde inte jag skulle få någon julklapp av Anton, men han förvånade mig allt med en A4 ram med fotot nedan som vi tog dagen innan. I hörnet av foto stod det "God Jul önskar älsklingen, Flaine 24/12-11", den är nu uppsatt i rummet. Hur han lyckades framkalla det är för mig fortfarande en gåta.

God Jul allihop! Hoppas ni alla fick en bra julafton.

Tack mormor och morfar för vantarna och pengarna!
Tack Josefine, ditt paket var det roligaste att öppna med alla texter och lager med papper! hahaha
Tackar även för julklapparna jag fick innan jag åkte:
Understället är så skönt!
Pjäxorna har gett mig en helt annan fantastisk skidupplevelse
(förutom att de gick sönder och behövde lagas)
Vinterjackan är perfekt och använder varje dag.

Vinterhälsning från Flaine!

Några Bilder

Utsikten från vårt fönster

Receptionen

Lobbyn med receptionen

Sämst Internet = Inga bilder

Vi har verkligen sämst Internet! Jag önskar jag kunde lägga upp lite bilder på hur det ser ut här, men tar hundra år att bara ladda upp en bild... Så fort det är möjligt ska jag göra ett försök till, lovar!

Snöiga dagar & Fullt upp

Gästerna har kommit och det rullar på, snart kanske man börjar skapa lite rutiner. Det är ett helt annat hotell med gäster, inte lika ödsligt. Det var svårt att inse att man faktiskt hade gäster i rummen när man gick förbi i korridoren första kvällen. Jag har varit med om mycket och redan lärt mig en hel del. Känns som att klararjag dessa utmaningar jag stöter på varje dag, så klarar jag det mesta! Sitta och prata franska i telefon, engelska med gästerna, prata svenska med personalen och få svar på danska, det krävs att huvudet är på topp! Förstår danske mer o mer och har lärt mig flera danska ord.

Känns så konstigt att det är julafton om fyra dagar, känns verkligen inte så! Jag har inte koll på varken dagar, veckor eller högtider. Alla dagar känns likadana och både julafton och nyår kommer jag jobba som mest, eftersom det är bytesdagar… Det som gör att jag faktiskt längtar lite till julafton är att jag ska få öppna Aladinasken. Har ställt upp chokladasken och paketen fint på den lilla byrå vi har, så man kan gå och längta varje dag.

Här snöar det varje dag och skulle vi inte skotta ständigt skulle vi bli insnöade. De hinner inte ens pista alla backar, är som offpist i pisten. Anton var ute med några av jobbarkompisarna idag på dagen när jag jobbade. Han kom hem helt slut efter en lång dag i backen och berättade att de hittat en backa med så mycket lössnö att man var tvungen att åka på hela tiden, det blev en del härliga dyk i snön.  Jag hann ut och åka igår tillsammans med Anton, Sofia, Klas och Erik. Det var SÅ jobbigt och jag kan säga att jag har lite träningsvärk idag hehe. Mina nya pjäxor gick sönder på toppen också, hela spännet lossnade, skruven, bulten (eller vad det nu är) gick av! Det var inte det lättaste att ta sig ner i all den snön. Stackars Anton fick se den underbara ”skid-sidan” av mig. Lämnade in pjäxorna och idag gick Anton och hämtade ut dom för 10 euro, i fortsättningen ska jag kolla så det sitter ordentligt!

Saresa.se

Vår sida om hur vi har det i Flaine ska fungera nu, men har varit en del krångel så man vet aldrig...  Testa  och skriv en kommentar om det fukar eller inte. Vår sida (blogg) heter saresa.se (s = Sarah, a = Anton och sedan vår resa då). Ganska enkelt att komma ihåg tror jag!

Receptionist

Har haft min första (mest liknande) riktiga jobbdag. Har blandat svenska, danska, engelska och franska vildt. Jag har gjort min första beställning via telefon, vilket var en utmaning! Det är mycket pappersarbete, mycket att hålla koll på och mycket att lära sig. Hoppas att allt ska flyta lite bättre snart.

Anton är inte längre bara servitör, utan också Handy man. Det är han tillsammans med Klas som är nattreceptionist. De är riktigt duktiga och fixar det mesta. Vår anställda Handy man kommer i morgon, men tror nog att både Anton och Klas kommer få hoppa in och jobba lite extra. Hotellet börjar bli lite mer levande nu, men fortfarande återstår en hel del fix inför lördag då de första gästerna kommer. Jag måste erkänna att jag är lite nervös, men bara vi får allt klart för oss ska vi nog lösa det!

Har inte hunnit ut och åka skidor än, tråkigt nog... Idag snöande det massor, så man fick skotta sig in i bilarna och till och från såg man inte backarna. I morgon tänkte jag försöka hinna köpa liftkort, men svårt att hinna med när man jobbar 9-19... Får ta lite extra lång lunchrast i morgon så jag hinner.

Resan till Flaine

Nu är vi framme i Flaine. Resan gick bra (har mest sovit) och haft rundvandring på hotellet. Hotellet är verkligen stort och kommer nog ta en tid innan vi hittar överallt. Jag och Anton bor inte med de andra i studentkoridorer utan fick ett egen rum med badrum (underbart!). Vi har träffat guiderna från Storbrittannien, de verkar jätte trevliga. Idag kommer det bli ännu mer lära känna sitt område, samt städning. I väntan på frukosten hann vi sätta oss vid datron en stund nu, men annars är det fullt upp hela tiden. Det är därför jag inte skrivit så mycket, hoppas det blir lite mer när man kommer till ro med allt. Idag blir det också liftkortsköp och ev. lite åkning (om det hinns med), de flesta backarna öppnar idag. Vi har redan en hel del snö, de ställen de inte skottat/plogat är kanske en halvmeter snö? När jag får mer tid, kan jag skypa och skriva mer. Ett litet problem är bara att Internet är inte super direkt här i bergen, men men på något vis ska det nog gå!

I Danmark

Framme i Danmark. Den lilla resan över bron gick bra och ganska snart satt vi i bufférestaurangen för information.

Vi hann också med en sväng på stan innan maten och fick se lite dansk julmarknad, samt julskyltning.

Det har varit mycket information och väldigt lärorikt. Min spontana tanke är att jag måste semestra med Langley någon gång i livet. Längtar till i morgon då jag ska få lära mig mer om mitt yrke, men känner mig också lite pirrig. Det ska nog gå bra!

I väntan på bussen

Sitter och väntar på bussen som ska ta oss till Danmark. Min kära pojkvän har redan upplyst mig om saker jag glömt... Lakan och handduk skulle vi visst ha med, bra Sarah! Men det löser sig nog.

Sista Dagen

Jaha så har man kommit till sista dagen, sista dagen hemma, sista dagen att göra ärenden och sista natten. Börjar bli riktigt taggad nu och längtar efter allt som ska hända! Jag gjorde ett sista försök till "vanlig" jul och gjorde julgodis med Josefine nu innan läggdags (göra julgodis mellan halv elva och tolv var kanske lite sent menmen). Allt är nerpackat, vägt och färdigt för avfärd. I morgon bär det av mot ett annat land, där väntar nya utmaningar, kommer ge mig nya erfarenheter i livet och minnen jag sent kommer glömma.

Nya bomull - Bambi?

Dagen som skulle innehålla några ärenden även idag förändrades lite och jag begav mig mot Bergkvara tidigare än beräknat. Det var nämligen 11-fika med kaffe och nybakta bullar. Mycket goda var dom! Fick även en julklapp, ett underställ gjort av Bambu. Ja ni läste rätt, inte bomull, polygester eller ull utan det nya bomull som är bambu (eller bambi som jag råkade säga, låter lite sötare eller hur?). Så skönt och väldigt bra kvalité.

På kvällen var det sedan julkonsert i Domkyrkan med delar av familjen. Josefine ville inte gå, hon ville hellre kolla på Idol och helst hade hon velat att Anton kom. (Umgås med honom framför Idol var bättre än julkonsert med Sanna Nilsen!? Han börjar bli väldigt populär.) Sofia är i Polen och sjunger på EM-utlottningsgalan (vad jag förstått, men vet inte om de sände deras uppträdande i Sverige?). Resten av familjen var mycket nöjda och i julstämning påvägen hem.

1 December

1 december betyder många saker, men i vår familj är det väl främst att syster Josefine fyller år. Förutom det är det exakt 2 månader tills jag fyller, denna gången 20 (FATTA 20!?) och sedan är det julpremiär, nu ska allt julpynt vara uppe, julkalenderna börjar och uppladdning inför julafton kan börja! Fast för min del blir det nog inte så mycket till uppladdning eller julfirande (lite hoppas jag, men annars är det bara en jul i mitt liv!). Gjorde lite ärenden idag med A och pappsen. Blev till att köpa nya pjäxor (julklapp) och en resväska till (julklapp fr mig till mig) och sedan lite annat smått och gott, som toffsar och tandborste.