Lov är härligt!

Simhallen igår och ishallen idag, fick vara isprinsessa i alla fall. Åkte dit med mina systrar, men väl där träffar jag både Emma och Elin N. Lika kul som vanligt, sen blev det hemmamys med film.  Det är så skönt med lov, att inte bry sig om skolan och bara göra det man känner för. Tänkte jag skulle baka något också i veckan, men det har inte riktigt blivit så. Kanske får göra ett besök hos en vän så att det blir av. Tänkte jag skulle dela med mig av något gott recept, men vet inte vilket… Minibiskvier som jag gjort två gånger den här hösten är super goda, men lite för krångligt recept kanske.  Ni får avgöra själva!

Minibiskvier

ca 15 stycken (beror på storleken)

Ingredienser

  • 200 g mandelmassa
  • 1 1/4 dl Finkornigt Strösocker
  • 1 äggvita


Fyllning

  • 100 g Philadelphia cheese light naturell
  • 50 g smör eller margarin
  • 1 1/4 dl Florsocker
  • 1 tsk Vaniljsocker
  • 1 äggula
  • 1 msk kakao (eller 1 msk Nescafé + 2 tsk hett vatten)


Garnering

  • 100 g mörkchoklad 70%
  • 15 g kokosfett (kan uteslutas)


Riv mandelmassan och blanda den med socker och äggvita. Spritsa/klicka ut runda kakor på en plåt med bakplåtspapper. Tryck till med ett finger så att kakorna får en slät, jämn form (inte för tjocka). Låt stå på plåten en stund innan de gräddas mitt i ugnen i 175° i ca 12 minuter. Låt kallna på plåten.

Rör Philadelphian, smör och florsocker smidigt. Tillsätt vaniljsocker, äggula och kakao (eller kaffet). Rör tills allt är väl blandat. Bred eller spritsa fyllningen på de kalla kakorna (ganska mkt på varje kaka) ställ kakorna i frysen ca: 15 min.

 

Smält choklad och kokosfett över vattenbad (eller gör som jag skippa kokosfettet och smällt chokladen i mikron). Doppa kakorna, med fyllningen neråt, i chokladen. Förvaras i frysen (tycker jag är godast).

 

 

Perekt till kaffet på kvällen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0