Min älskade Äppelpaj

Mums! Älskar den här äppelpajen, har tagit mig några gånger att få den perfekt, men nu är den det. Sötmandeln ger den en speciell smak, så prova gärna det. Nu ska jag snart gå ner i köket o ta fram ingredienserna, så att jag kan äta Min älskade äppelpaj till tv:n.

 

Ingredisenser:

  • 2 dl havregryn
  • 1 dl granhamnsmjöl
  • 1/2 dl + lite extra strösocker
  • 1 dl kallt smör/margarin
  • 4-5 äpplen
  • Kanel
  • Ev. sötmandel/hasselnötter

 

Skala äpplena och skär dom i klyftor. Lägg dom sedan i vatten undertiden man gör smuldegen.  Smält smöret/margarinet eller ta flytande margarin. Blanda havregryn, mjöl och socker.  Häll i smöret i blandningen och rör ihop. Smöra botten på en form, lite smuldeg, sedan äpplena som fördelas jämt.  Strö över kanel och lite socker, sedan lite till av smuldegen. Hacka sötmandeln (el. hasselnötterna) och strö ut. Det sista ut av smuldegen, ev. lite extra havregryn och lite mer kanel. 
In i mitten av ugnen i ca: 30 min. Servera med vaniljsås, glass eller ät den som den är.

 

Hoppas det smakar!


Kommentarer
Postat av: Jonas

jaha? min inbjudan måste ha kommit bort? jag har inte hört nått om nån äppelpaj ;)

2008-10-22 @ 19:29:20
Postat av: Jennie

bud på att testa det receptet nån dag (A) älska äppelpaj <3

2008-10-22 @ 20:25:34
Postat av: svar-Jonas

måste kommit bort på vägen då:O haha under höstlovet blir de bak bannemej!;)

2008-10-24 @ 17:13:05
URL: http://sarahcarlstrom.blogg.se/
Postat av: svar-Jennie

Ja gör de;)Ja muma!<3

2008-10-25 @ 20:38:29
URL: http://sarahcarlstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0