11 september

Hela dagen har gått och inte förrän på kvällen blev jag påmind om att det är den 11 september. Den dagen då de körde in i WTC och massor med människoliv släcktes. Jag minns det fortfarande så väl. Jag kom hem från skolan och satte på radio i mitt rum. Då fick jag höra att något hemskt hänt och satte på TV:n. De bilderna kan jag fortfarande se framför mig idag. Ena tornet ryker, ett nytt flygplan som kör in i det andra tornet, tjock rök stiger mot skyn. Människor är panikslagna och man ser bara små prickar i fönstren. En del försöker ta sig ut, en del accepterar att dö och en del hoppar ut genom fönstret.  Denna dag fick så mycket uppståndelse och visst de var hemsk, tragiskt och flera människor dog, men tänk då så många som dör i Sudan, Israel, Afrika varje dag, hela tiden. Hur mycket bryr vi oss om det? Är inte alla människor och alla liv lika värda? Är de för att de just händer så ofta att de blir en vardag för oss? Eller är de för att de känns så långt bort? USA har makt. De hörs och syns och tack vare media känns de som att det ät vårt grannland.  Därför tänker inte jag bara ägna en tanke bara åt de drabbade i WTC incidenten utan också åt de stackars människorna i hela världen som har närastående som dött denna dag. Vart dom nu i världen än är så lider alla precis lika mycket för alla liv är lika värda!

 


Alla liv har ett värde


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0