Framtidens samhälle?

När ska man börja tänka om? Ser inte politikerna att Sverige och Europa håller på att halka efter? Vilket vi kanske redan gjort alldeles för mycket. Hur lång tid ska gå till spillror innan de ska göras något åt det? 

 

På sextiotalet började folk att jobba och var tvungna att lämna sina barn någonstans, därför byggdes dagis överallt så att detta problem kunde lösas. När sedan barnen blev stora skulle de börja skolan, skolan blev en viktig del som man arbetade för att få fram. Barnen går ut skolan och har fått sin utbildning och arbetsplatser utökas. Dessa barn blir pensionärer, så vad tror ni största frågan är då? Jo, att skaffa bidrag och annat så att de klarar sig att leva på det. Men vi då!? Vi ungdomar som går i skolan nu, när ska det börja satsa på oss? Europa som sett som en stark union, som jag väljer att kalla det, men vi har stått still alldeles för länge. Vi har inte den kunskapen, industrin, forskning och utbildning som vi hade förr. I Asien, om man tänker på Kina, placeras två av tre barn redan vid ganska tidig ålder ut på utbildningar som man ser att de har talang i. Enligt min mening är de lite får hårda och för mycket styrda, men som land växer de bara mer och mer.

 

Problemet i dagens samhälle ligger redan i grunden hos dagens föräldrar, eller kanske hjälpen i samhället för dagens föräldrar. En gravid kvinna får all hjälp hon behöver och gör massor med kontroller och undersökningar innan barnet föds. När barnet sedan är fött lägger man allt ansvar på föräldern, men en nybliven mamma har inte särkilt mycket kunskap om barn bara för att hon fött det. Många barn, och de blir bara fler, är väldigt dåligt uppfostrade idag tycker jag. Det finns ingen respekt, etik eller moral. Barn kör över sina föräldrar. Detta leder till att de blir sämre när de kommer till skolan för de vet inte hur man uppför sig. När de kommer högre upp kan de inte koncentrera sig. Plus att inställningen inte är ”jag är så glad att jag får gå i skola, lära mig och få en utbildning”, intresset finns inte. Skolan är tråkig, lärarna är dumma i huvudet och vem orkar bry sig när vi har ett samhälle som fiskar upp en och gör att även om man skiter i skolan klarar man sig ändå. De människor som kämpar och sliter måste ändå betala skyhög skatt och extra skatt för att de tjänar för mycket, så att vi tar hand om de stackarna som ligger hemma och lyssnar på sin kropp. Nu säger inte jag att alla som är sjukskriva och får bidrag ligger hemma och pumpar pengar ur samhället, för en del mår kanske skit och en del kanske har de svårt att få ihop ekonomin fast att de jobbar.

 

Det är kanske inte heller ungdomarnas fel att de väljer att skita i skolan. För hur stor motivation har man när man vet att man ändå inte får så mycket för att man jobbar arslet av sig och hur bra är lärarna egentligen? Visst de är jätte duktiga på sin sak men de kan ta mig fan (förlåt att jag svär) inte utbilda andra!! Vad är det för krav de har i sin utbildning, borde inte bland de viktigaste vara att man kan utbilda andra? För kunskapen kan man lika väl få från en bok. Läraren är till för att förklara, undervisa, hjälpa och göra lektionen rolig för att ge eleven motivation att vilja lära sig. Hur många sådana lärare har man stött på genom åren? En av tio kanske? Så jag säger bara de till alla politiker som vill att Sverige och Europa ska växa och bli den där starka unionen som man så gärna vill; barn och ungdomar är framtiden VI ska vara den stora frågan. Det är OSS ni ska satsa pengar, tid och engagemang på.  Annars finns det inga som kan betala, fisk upp och ge er bidrag i framtiden och den starka unionen, ja den kan ni glömma!

 



Vilka håller med?

 


Kommentarer
Postat av: elin

jag håller med i frågeställningen :P och troligtvis restan också, orkar bara inte läsa igenom allt nu, sorry <3

2008-09-27 @ 18:33:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0