Enkelt & super gott bröd


Jag har haft ganska fullt upp den här veckan och har inte hunnit med att skriva något inlägg förrän nu. Däremot har jag bakat bröd idag, för andra gången denna veckan. Den förra limpan blev nämligen uppäten av min kära hund Lukas som hoppade upp och tog den från bänken i köket. Dumma hund! Men man kan ju se det som en komplimang också, han tyckte verkligen om den. Ni ska få detta goda recept så ni kan baka det hemma och ni ska få smaka, inte bara hunden! Det kanske inte smakar som det bröd ni är vana vid, men jag tycker det är väldigt gott på kvällen och man behöver inte ens ha pålägg till. Ni kan ju testa och om ni vill ändra lite i receptet.


 

Ingredienser:
2,5 dl vetemjöl
2,5 dl dinkelmjöl
2 dl granhamsmjöl
1 ½ havrekli
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
1 dl grovhackade nötter/frön (jag valde mandel och solrosfrön)
1 dl hackad torkad frukt (jag valde 3 aprikoser och resten russin)
1 dl lingon
4 dl mild naturell yoghurt
+smör och ströbröd till formen

 

Gör så här:
Blanda alla mjölsorter, bikarbonat och salt. Hacka nötter/frön, den torkade frukten och blanda ner det lite lätt. Tillsätt lingonen, sedan yoghurten och blanda väl tills det blir en stor degklump av det.  Vänd ner i den bröande formen (ca: 1 liter) och bre ut den jämt. Strö över lite skalade sesamfrön och platta till. Grädda den i nedre delen av ugnen i ca: 1 timma (ev. tio min längre).  Stjälp upp den och täck över med duk tills den har svalnat. Dags att smaka!




jamii




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0