Earth hour




Jaha det är ikväll vi ska släcka ner allt, mellan 20:30- 21:30. Vad jag förstår är det inte som man först tänkte, för att se om man sparar mycket el på det, utan en manifestation för klimatförändringarna och jordens miljö. Det ska påverka toppolitiker att göra någonting åt det, vilket är jätte bra! Frågan jag ställer är bara hur kan det påverka? Är det genom att de ser att många är intresserade och politikerna förstår att man kanske borde göra någonting åt det lr vad? För jag tror faktisk att många politiker är medvetna om det, fast de har kanske inte pengarna att göra något åt det. Det finns många sätt att bidra till en bättre och välmående planet, men det flesta medlen kostar och var ska man få dom pengarna ifrån? Vi i Sverige är redan ganska duktiga på klimatsmart. Vi återvinner och tänker i alla fall nån gång ibalnd på det. Det är de andra länderna jag tycker man ska försöka påverka att de gör något åt det. För hur mycket vi än gör, så är det bara en droppe i havet. Skulle USA göra nått skulle det hjälpa en hel del och för att inte tala om Asien. Det är där man ska lägga krutet. Fast det räcker ju att titta över Östersjön, baltikumländerna Estland, Lettland, Litauen har mycket att jobba med och de klarar inte av de själva. Så den stora frågan är hur ska vi kunna göra något åt miljöproblemet, billigt, enkelt och att det ger något? Earth hour kan kännas lite meningslös för det gör ju inget åt problemet, men samtidigt kanske detta kan väcka intresset så att man sedan kan hitta lösningar tillsammans. Denna manifestation statar genom att ge folket och politekerna en tanke på det (vilket vi i Sverige redan kommit långt med) och nästa steg är kanske att (om något år eller två) bli en dag då vi gör något åt det.


Den tanken jag först fick var att detta var topppen. Andra var att den kändes meningslös och dessutom bidrar värre till miljön när sedan allt ska sättas igån/tändas igen. Tredje tanken var att de kunde bli rätt häftigt att gå ute o se allt nedsläckt och trevligt med lite ståhej. Den sista tanken som nu slår mig är att detta kan vara något riktigt bra. Allt har ju en början, som ofta statar med lockelse och intresseväcknade ting. Sedan kan man göra något och tillslut kanske få med hela världen. Jag väntar med spänning på hur det här ska sluta och jag tror faktiskt att jag ska släcka några lampor, tv, datorn och kanske ta en promenad i mörkret.


Släcker du också?





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0