Stugan



Under långhelgen var jag på Öland och njöt av att bara vara. Jag träffade släkten och åt god mat, mycket trevligt! Det är verkligen så skönt att koppla bort allt. På gränser(en världelös lektion men gick faktiskt på sista iaf) diskuterade vi om stress och vad man kan göra åt det. Skolan är en stor stressfaktor, till skillnad från att jobba tar det inte slut när man lämnar byggnaden utan då måste man plugga hemma också. Prov efter prov och aldrig tar det slut...

Vi tog upp olika saker vad man kan göra när man känner sig stressad .Man göra små tillfälliga saker som en promenad, kolla tv, spela musik eller ja något sånt. Men för mig är nog ändå en långvarig period då jag inte bryr mig ett dugg det bästa botemedlet för mig. Förra året och förra igen, klarade jag skolan o allt var det innebär genom att resa iväg på semester. Det var verkligen underbar. I år har jag inte rest en ända gång under hela våren (sälen v.8 men de är en annan sorts semester) och jag har saknat det så. Orken finns inte på samma vis. När man åker iväg och sedan kommer tillbaka har man nya krafter. Man har också något att se fram emot vilket jag tycker är viktigt, annars blir det bara att dag efter dag går.

Denna vårtemin har jag ändå nöjt mig med sommarstugan. Det är en avkoppling att åka dit fast att jag alltid jobbar i trädgården när jag är där, plockar sten, jämnar till marken, rensar i rabatten eller något annat. Det är fysiksarbete som man bara mår bättre av och psyket får vila. Till belöning får man äta god mat hos mormor och morfar, läsa en bok, veckotidning och njuta av allt som finns runtomkring mig. Stugan är min tillflyktsplats och kommer alltid att vara. Den stärker mig, ger mig nya chanser och andra vyer. Den är en del av mig.




På en annan plats i en annan värld

Vad hjälper dig?




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0