Olika intressen och roller



Det är första veckan på mycket länge som jag inte behöver göra någonting. Det är nog det bästa med prov att när man gjort ett blir den kommande veckan ganska lugn. Matteprovet hade jag förra veckan och fysikprovet igår(tisdag). Sedan brukar det ju alltid tillkomma en hel del, men inte denna veckan. På engelskan kollar vi film och franskan är som vanligt inte så ansträngande. Men fast att jag inte har så mycket plugg har det ändå inte blivit så mycket dator, tror det eller ej så har jag läst lite bok istället.

Ikväll är det rugbyträning, som denna gången innebär boxning. Ska bli super kul! Kollade på en boxingsfilm på engelskan och fick lite extra peppning. I filmen som vi såg tar de upp det här med kvinniga och manliga idrotter. Förr kunde ju inte en tjej göra en "killsport" men nu för tiden kan tjejer göra en hel del. Ser man det åt andra hållet däremot, killar som gör "tjejgrejer" är det inte lika vanligt. Om ni får reda på att en kille älskar att dansa discodans skulle de flesta dömma honom för bög. Men varför? Varför kan inte killar som tjejer göra det dom tycker om utan att bli väderade på olika sätt och vis?

Alla gillar olika saker oavsett om de är tjejer eller killar, det borde inte finnas "kill"- och "tjejgrejer". Fast jag tycker samtidigt inte om dom som ska överdriva och klä sina tjejer extra killigt bara för att visa att det finns könsroller. Det handlar om vad barnet vill och vill hon gå i rosa prinsessklänning borde hon få det. Vill hon gå i en tröja men coola bilar på ska hon få det. Men vi kommer nog alltid att ha "kill"- och "tjejgrejer" för hur vi än försöker få jämnlikhet i landet går det inte ta bort ett beteende som funnits hos oss sen vi människor kom till världen.

 

 

Undra varför tjejer kan men inte killar?




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0