Enkla Chokladkakor

 

Här kommer receptet på de kakor jag gjorde för några dagar sen och lovade att dela med mig av. De har smaken av kladdkaka men inte konsistensen, så ja ett bra alternativ om man vill få en liten smak av det varje dag utan att behöva göra en hel kladdkaka.  Perfekt till en kopp te eller kaffe på kvällen när man kryper ner i tv soffan. (Det kan hända att de inte riktigt blir som mina och smakar som jag beskrev, kan av misstag gjort lite fel men resultatet för mig blev bra.)

 

Ca:58 st beroende på hur smala, tjocka, långa breda de är.

175 g smör eller margarin
2,5 dl socker
2 msk vaniljsocker
1 msk kakao
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
50 g mörk choklad minst 70 % (inget måste, la själv till det i receptet fast det var väldigt gott)

 

 

Gör så här:

1.       Sätt ugnen på 175 grader.

2.       Rör smöret, sockret och vaniljsockret poröst.

3.       Blanda kakao, vetemjöl och bakpulver i en egen bunke.

4.       Häll i de torra ingredienserna i smöret och rör om tills degen är jämn.

5.       Rulla ut till två längder.

6.       Lägg längderna på bakplåtspapper, platta till den något.

7.       Grädda mitt i ugnen i 11-13 min.

8.       Passa på att skära längderna medan de är varma i sneda bitar 2 cm tjocka               och tryck till lite choklad här och var.

9.       Låt svalna och förvara dem sedan i burk.

(receptet är hämtat från en tidning)

 

Celines favo:)

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0