Hårda vägen till kunskap


Ibland måste man lära sig saker den hårda vägen. Även om det smärtar och gör ont så kan det ibland vara värt det. Vissa tecken, händelser och handlingar har ett syfte och jag tror på att allt händer av en anledning. Jag har haft motgångar, svåra tiden och jobbiga situationer och val. Men jag har också lärt mig så mycket och vore det inte för dessa saker skulle jag kanske aldrig lära mig.

Det finns vissa saker man ska hålla hårt om hjärtat; värdesaker, ställen, minnen, vänner och familj. Den skolan har jag fått smaka på och jag tror jag börjar förstå. Det handlar om att lära sig, inte om att veta allting fast att man tror att man gör det. Saker och ting blir inte riktigt likadant i praktiken som i teorin.

När något händer mår man hemskt och önskar man kunde göra det ogjort, men du får lära dig att leva med det och troligtvis har du användning av det längre fram. Vissa saker hittar man inte och kommer fram när man inte längre behöver det. Känner ni igen det? Händer mig väldigt ofta. Jag har lärt mig att använda mitt minne och gå tillbaka, spela om varenda handling och steg som sedan oftast leder mig till det jag tappat.

Vänner och familj lär man sig av och lär man sig om. Hitta de riktiga vännerna är svårt, men jag har lyckats hitta dom bästa. Vad skulle livet vara utan dom i skolan? Det var en slump att vi hamnade i samma klass. Idag när vi ser på vad vi hade valt för linje, hade vi nog gått fyra olika linjer. Men jag är oerhört glad att det blev som det blev.

Vad har du lärt dig av livets svåra väg?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0