Filosofi-kurs

Jag har börjat skolan nu(sen i tisdags) och några kurser/arbeten har startat. Än känns det inte riktigt som att det är igång utan först på måndag sätter det VERKLIGEN IGÅNG. Jag har däremot börjat en ny kurs detta året och redan haft två lektioner; filosofi. Det passar mig som handen i handsken och jag tycker det ska bli så kul! Vi har redan börjat lite smått med diskussioner och fått lite frågor att tänka på. Det kommer troligtvis komma upp lite på bloggen om det vi gör eller gått igenom som liten tankeställare. Så tänkte börja med en "loggfråga" som en annan tjej i gruppen svarade på och som satte sig i mitt huvud:

Vilken är den viktigaste frågan?

Den viktigaste frågan är väl frågan vilken som är den viktigaste frågan?

Väldigt smart tycker jag och verkligen att se det ur ett annat perspektiv. För det ger en annan öppning, en ny möjlighet till fråga. Alla är vi i olika stadium i livet och under vår livstid förändras våra tankar och mål. Så att ställa sig frågan, vad jag tycker är viktigt just nu? borde väl vara en ganska viktigt fråga för att ta reda på vad man faktiskt tycker är viktigt, just nu, i det livet man lever under denna tidsepok.

Jag svarade något helt annat och det bästa med filosofi är att det inte finns bara ett svar, utan flera. Jag tycker livsfrågor; Vad är vi? Vad är livet? Det handlar om oss och som man kanske inte tänker på men som är väldigt intressant, för är det någon som vet vad vi verkligen är? Eller vad liv är? Viktiga frågor tycker jag, men kanske inte de viktigaste...


Kommentarer
Postat av: beata

Hallå där Sara, se vem som har hittat hit, hehe..

Åhåh där har vi frågan igen, blir riktigt sugen på att börja läsa den kursen jag med! dock är det ett tag till.. ;)

2010-09-07 @ 15:45:56
URL: http://beatastarkner.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0