Mitt bidrag

Efter att Sofia och Josefine gjort ett försök att göra fina och goda muffins var jag tvungen att göra mitt bidrag sådär en vecka efter deras lilla specktakel i köket. Jag måste säga att jag blev ganska nöjd och utser mig själv till vinnare i denna grenen.

Till ca 18st:
75 g smör/flytande margarin
1 dl mjölk
2 ägg
2 dl socker
3 1/2 dl vetemjöl
4 msk kako
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
valfri fyllning inuti ex. Risen, mintchoklad 70%, polly

Tillverkning:
1. Sätt på ugnen på 200 grader. Placera ut aluminiumformar på en plåt.
2. Smält smöret i mikron. Blanda med mjölken.
3. vispa ägg och socker pösigt. Rör ihop alla torra ingredienser och vispa ner i smeten. Tillsätt smör&mjöken och rör ihop till en jämn smet.
4. Fördela lite smet i botten på formarna. Lägg i din fyllning(en hel kola/ruta eller 3 polly). Täck med mer smet till 2/3 av formen(de sväller ganska mkt).
5. Grädda i mitten av ugnen i 11 min.
6. Ta ut och täck med kökshandduk tills de svalnat.
7. Ev dekorera. Gjorde egen glasyr av florsocker, smör, phiadelphiaost, kakao och smält choklad. Ringlade sedan över med smältchoklad och dekorerade med fint strössel.
(Receptet hittade jag i en tidning)

Två olika sorter blev det;
chokladmuffin med Risenkola
&
chokladmuffin med mintchokld
Jami!<3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0