Försök -Julgodis

Gjorde ett försök att göra julgodis idag. Började bra med att köpa alla ingredienserna och börja men... sen brände jag mandelspåna och jag tappade tålamodet. Blev ganska bra tillslut ändå, efter att Josefine fick ta skit för mitt utbrott och mamma varit och handlat ny mandel till mig. Wienernougat och Josefines ischoklad. Tänkte dela med mig av två alldeles för enkla recept för att misslyckas med..

Wienernougat
*250 gram nougat
*150 gram mörkchoklad
*100 gram mandelspån

1.Rosta den flagade mandeln gyllenbrun i en torr och inte alltför het stekpanna (Håll koll!! Bränns lätt!). Ställ åt sidan. 
2. Ställ en djup tallrik över en kastrull till hälften fylld med sjudande vatten och låt nougaten smälta i vattenbad.
3. Finhacka den mörka chokladen och låt den smälta ner tillsammans med nougaten.
4. Blanda ner den rostade mandeln och häll upp massan i en avlång form klädd i bakplåtspapper.
5. Låt stelna och skär sedan i bitar.

Josefine's ischoklad
*200g mörk choklad (ev. 150g 70% choklad och 50g mörk blockchoklad)
*100g kokosfett
*ev. smaksättning t.ex. kallt starkt kaffe, nötter, apelsin.
*ischoklad-formar

1. Smält den finhackade chokladen i en djup tallrik över vattenbad.
2. Smält ner kokosfettet tillsammans med chokladen (dela i mindre delar för att gå snabbare).
3. Häll i smaksättningen eller lägg hackade nötter i botten på formarna.

Lycka till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0