Lärare är Lärare

"Det rätta svaret är det som läraren vill höra,
inte det som är rätt svar."

Tänk om jag kunde få göra om lärarutbildningen. Det är de som gör hela kursen. Det är de som skpar framtidens människor. Men av tio lärare är det två som är riktigt bra. Vad ligger felet? Läraryrket är en jätteviktig roll i samhället. Det är inte bara någon man kan slänga in och hoppas att det bli bra. De personer som väljer att bli lärare ska tycka om att lära ut, inte endast ämnet de undervisar i. Pedagogiken är otroligt viktig  och de enda muntliga prov de gör (som jag har förstått) är pratiken ute på skolorna. Varför går de inte igenom hur man talar? Kroppsspråk, tonläge, användning av ord och hur man bäst lär ut? Skolan är grunden för vår framtid och skolans uppbyggnad la de grund för på 1600-talet, när kommer utvecklingen? Det går inte bara slänga in en dator och smartboard och tro att man har förnyat skolan. Det behövs så mycket mer! Börja med att utvärdera alla kurser OCH lärarnas sätt att lära ut. I alla andra yrken ska man utvärderas, gå på kurser eller liknande för att bli bättre. Man säger att lärare lär sig med åren i skolan, hur då undrar jag? Får de någonsin höra vad de gör bra eller dåligt? Vågar de möta kritiken? MEN också få höra det positiva, som jag tycker är bra för man behöver höra när man jag gör något bra i vår värld och inte bara allt som det är fel på. Tyvärr tror jag att skolan kommer fortsätta se ut som dom gör och lärare kommer alltid vara som dom är... lärare.


Kommentarer
Postat av: beata

you've got a ponit!!!

2010-12-06 @ 09:59:38
URL: http://beatastarkner.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0