Naturgummi

Jag har undrat under en längre tid varför jag reagerar på vissa saker jag äter. Jag har ingen allergi direkt för jag kan äta det utan stora konsekvenser men under senaste tiden har det blivit värre. Jag var tvungen att söka lite på det, för jag ser inget logisk sammanhang mellan det jag inte tål så bra och det visa sig att det fanns ett sammanhang...

Överkänslighet för naturgummi (latex, Hevea brasiliensis) ökade under slutet av 1900-talet (jag är född 92) främst bland sjuvårdspersonal. Jag var mycket på sjukhus som liten, samt jobbar min förälder där kanske ett sammanhang varför just jag? Sen kom det då till vad för något som binder ihop alla saker. Jo korsreaktioner, ofta utan klinisk relevans, har påvisats mellan latex och ett stort antal frukter bl.a. det jag är överkänslig mot: kiwi, tomat (jordgubbar som liten) och skaldjur (kräftor och räkor). 

Men något annat jag också hittade var att om man är känslig mot skaldjur, för min del kräftor och räkor, kan man också vara överkänslig mot myggbet. Därför mina myggbet svullnar upp som stora bölder. Äntligen fått lite svar på mina frågor! Då tänkte jag att någon annan också funderat över samma problem, så har du det? Det finns svar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0