Är du samma person?

Idag på filosofin kom frågan upp om man kunde förändras som person, eller är man alltid samma person? Är den lilla bebisen på bild samma person som den du är idag? Är mormor som du umgicks mycket med som liten samma mormor som idag inte känner igen dig?

Jag tänkte så här, att du kan förändras som person, men fortfarande ha samma identitet i vårt samhälle. Du kan förändra ditt utseende så att man inte känner igen dig. Du kan tänka och uppföra dig utåt sett helt annorlunda men fortfarande ha samma namn och samma historia. Däremot förändras du inte som person om du får en ny identitet, en ny kropp men fortfarande beter dig likadant.

En kille i min diskussionsgrupp kom med en väldigt bra liknelse för hans åsikt, som jag i efterhand håller med om. "Om du har ett mjölkpaket och häller över den mjölken i en annan förpackning är det fortfarande samma mjölk. Då har ju utseendet förändrats men innehållet detsamma, men även om denna mjölk blir sur är det ju fortfarande samma mjölk". 

Slutsatsen av denna fråga blir: Om hur vidare en människa är samma person eller inte beror på hur den som svarar definierar person.

Är jag samma person nu....

...som då?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0