Olika betydelse för ord

Hade tredje Filosofilektionen idag, som var väldigt kort, men hann ändå med några tankar och en loggfråga.

Denna gången fick jag reda på något annat jag undrat länge. Vad är Alice i Underlandet för film? Jag har inte förstått vad den går ut på och alltid tyckt den varit konstig. Men tror jag måste se den en gång till nu när jag fått reda på att det är en filosofi-film. Har aldrig sett det ur det perspektivet. Så vad har detta med loggfrågan att göra? Jo, det var en dialog utdragen från filmen mellan Klumpedumpe och Alice.

Det var ingen direkt fråga utan vad vi tyckte var rätt av de påståenden de tog upp. Allt handlade om olika ords betydelse. Väldigt roligt att det kom idag för igår eftermiddag satt vi några stycken och diskuterade detta. Jag hävdar nämligen att ordet "gullig" är ett mycket bra ord, som jag använder väldigt ofta, men killar brukar se "gullig" som något negativt när man använder det mot dom.

Den slutsatsen jag får i denna fråga är att ord kan betyda olika saker för olika människor. Det beror på vad de har med sig i bagaget; upplevelser, känslor och tankar. Det kan betyda massor för en person som säger det, men för den som lyssnar inte alls ha lika stor innebörd. Därför är det oftsat lätt att tala förbi varandra och missuppfatta varandra. Men det behövs också två personer för att ett ord ska få den betydelse. Det är vi människor som skapar- och sprider betydelsen med hjälp av kommunikation. Det är kanske därför "gullig" har ganska stor betydelse för mig, för genom de minnen jag och min syster har gav vi det sin betydelse. Det är nog därför andra inte förstår den innebörd adjektivet har för mig när jag använder det och kanske aldrig kommer förstå det heller...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0