Dö eller döda?

Jag ska skriva en filmanalys i filosofin (mitt sista arbete i filosofi A som jag ligger ganska långt efter med...) och jag har valt filmen Borthers. I vanliga fall ser man en film och tänker inte så mycket, ser storyn och dömer om den var bra eller ej. I detta fall måste man se filmen på ett annat sätt. Kan man hitta några etiska frågeställningar/problem? Först tänkte jag hur fan jag skulle fixa detta!? Men det lossnade och då blir det ganska intressant när man sedan ska analysera och tänka, tillämpa filosofier och ställa rätt och fel mot varandra. En ganska intressant filosofisk fråga som ställs väldigt tydligt i filmen är om det någonsin är förstårligt att mörda? Jag tror de flesta med en gång tänker nej, men om du får välja mellan att mörda eller dö själv?

Nästa fråga är om du kan leva med en sådan sak eller blir du psykiskt sjuk? I så fall, vad är då livet värt att leva för om du hela tiden går runt och lider för något du gjort? Till vilka argument och skäl ska du se för att göra ett sådant val? Till din lycka? Till andras lycka? Vad gör dig lycklig egentligen? Dö och då inte behöver välja eller inte lida och bli ihåg kommen som en ärad person som gav sitt liv för någon annan, men samtidigt kommer du ju aldrig få ta del av äran för du är ju ändå död. Familjen kommer sörja, men tillslut kunna leva vidare. Det andra alternativet är då att mörda och få leva, för alla vet ju att livet är den finaste gåvan vi fått och den vill man väl inte mista. Ingen vanligt, normal och levande människa vill väl dö? Du får leva, komma hem till familjen, ingen vet att du mördare din kompanjon men... kan du leva med en annans död på ditt samvete? Varje dag veta att anledningen till att du lever är för att du tagit en annans liv? Du blir psykiskt sjuk, måste läggas in på psyket men kanske blir du frisk och kan börja leva ditt liv igen. Om man nu blir frisk igen...

Som sagt ganska intressant att filosofera och analysera, men problemet består och jag tror inte man vet vad man skulle göra förrän man står i den situationen. Fortsätt din vardag men njut att du får leva, genom att ha fått livets gåva och inte för att du ersatt någon annans. Vi är alla människor bara lånade liv och energi på jorden och en dag ska vi alla lämna tillbaka det vi lånat. Därför ska du njuta av varenda lånad sekund av ditt liv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0