Frihet

Mer frihet ger mindre rättvisa, mer rättvisa ger mer frihet.

Under gårdagens filosofilektion diskuterade vi frihet och rättvisa, en av de roligaste filosofilektioner jag haft tror jag. Det fick en verkligen att tänka till och som i många sammanhang där man diskuterar saker och ting kan jag nästan alltid blanda in skolan.

Fick lära mig att det finns två sorters frihet: Frihet till och frihet från, oftast är de mest kända som positiv- och negativ frihet. För de flesta skulle det nog vara självklart, efter att bara hört dessa ord, vilja sträva efter positiv frihet och inte negativ men det är inte riktigt så enkelt...

Den positiva friheten(till) är att ge människor möjlighet att bli lyckliga, kunna göra som de vill och hjälpa dom på traven dit. Som exempel använder jag då skolan: Det är obligatoriskt för alla barn att gå i grundskolan för att man ska kunna få en grundutbildning, så att man sedan kan bli det man vill och tjäna penga för att kunna göra det man vill. Och det låter ju bra eller hur?

Den negativa friheten(från) då? Jo det handlar mer om att ta bort begränsningar och hinder för dig att välja det du vill. Då är det upp till var och en att välja väg, skapa sig egen lycka och för de som inte gör det, kan bara skylla på sig själva. Alla har möjligheten att göra som de vill, men väljer ta den eller inte. Detta kan jämföras med att skolan inte skulle vara obligatorisk, utan upp till var och en om de vill gå i skolan, skaffa sig en bra utbildning och en stabil framtid.

Jag tror aldrig man kan välja det ena eller det andra, det behövs en mix av de båda, för de passar i olika sammanhang. Ser man till individen skulle friheten från vara det bästa, men i ett samhälle måste vi hjälpas åt och då behövs frihet till. Skulle vi inte ha obligatorisk skolgång skulle nog inte så många välja att gå till skolan och någon måste ju betala för samhället. MEN då kanske man ska vända på det och säga att skolan ska vara så kul att alla VILL gå i skolan? Jag tror den negativa friheten är bättre för utvecklingen och för individen, men vi behöver lagar poch begränsningar och då är den positiva friheten nödvändig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0