Kärleksmums

Jag kände att efter mitt misslyckande med TVÅ bakverk i tisdags ville jag göra ett nytt försök i onsdags. Jag tänke en extra gång att nu ska detta inte gå åt skogen så kollade att jag hade allt en extra gång, men det hade jag. Dags att börja!

3 dl socker, ups... socker på hela bänken. Tre ägg, neeeeeeeej!!! Äggskal i smeten. Smälta 150g smör i mikron, PANG! Smör i hela mikron, bara att torka... 4 dl mjöl, öppnar en ny förpakning och "kliiiich"... påsen går sönder och mjöl på mitt ny-dammsugna-golv. Vad är det här!? Vad är nästa? Tappar hela formen så kakan hamnar på golvet???

Men det gick bra. Jag hällde den 1 & 1/2 dl mjölken i smöret (av de som var kvar och inte satt på mikroväggarna). Vispade sockret (fick lägga till så mycket jag uppskattade hamnade på bänken) tillsammans med äggen (utan skal) poröst. Jag tillsatte sedan det siktade mjölet (och torkade upp det som hamnade på golvet), 1 msk vaniljsocker, 3/4 kakao och 2 tsk bakpulver. Så var det bara att blanda till en smet, lägga bakplåtspapper i en form 30X40 cm och in i mitten av ugnen på 175 grader i 20 min (satte timer på mobilen!!).

Tog ut den och lät den svalna. Gjorde glasyr: smälte 75g smör i en kastrull, hällde i 3/4 dl starkt kaffe, siktade i 1/2 dl kakao, 1 & 1/2 msk vaniljsocker, 5 dl florsocker och blandade runt ordentligt innan jag hällde över kakan. Strödde på kokosflingor och lät den stå tills den svalnat. Skar den i bitar och smakade, HELT UNDERBARA!

Äntligen ett lyckat verk!

Kärlek brukar ju stå för att vara lycklig & helt underbart och problem & massa krångel. Men som i alla sagor så slutar det oftats lyckligt i alla sina dar. Även min Kärleksmums-story innehöll massa bra och jobbigt stunder, men även den slutar lyckligt. Trevlig fikastund!<3

Kommentarer
Postat av: Linda

du är för duktig! :) nu var det du som inspirerade mig till att baka, jag sitter och väntar på att brödet ska bli klart!

2011-10-29 @ 16:39:56
URL: http://malmlinda.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0