Tips till ett finare Hem

Nu ska jag berätta något man knappt vågar säga som tjej och i denna värld där det finns killar som skulle använda det emot mig i en "kvinnligt och manligt" diskussion. Jag har ju haft långa diskussioner (som i och för sig varit ganska roligt ibland) med killar, speciellt under mina datalektioner som ensam tjej (killar är ju lite fega och måste vara tre mot en...). Det har ofta handlat om var kvinnors "plats" är i hemmet, vilket i dagens ungdom inte finns. Det handlar mer om lathet för man själv inte orkar och då slänga över på varandra för att det en gång varit ett "mansjobb" eller "kvinnogöra".

Mitt lilla problem kommer ju då i mitt erkännande att jag faktiskt tycker det är ganska kul att... städa, rensa och göra fint i hemmet (även inom vissa arbeten jag haft faktiskt). Så länge jag arbetar med bra redskap och produkter har jag inget emot att dammsuga, torka eller plocka o.s.v. Det jag däremot hatar är att bli tillsagd att göra det. Jag vill själv ta insiativet och känna lusten, för skillnaden på mig och många andra är kanske att jag alltid haft lust någon gång i veckan att städa. Städa ordet i sig låter så fruktanvsärt tråkigt, men är ett "nyttogöra" och man får stämpel "duktig"som i för sig inte är så fel ändå. Men tänk att ändra ordet från "städa" till att "göra lite fint" eller "pyssla hemma" och med en gång låter det mycket mer inspirerande.

Varför skriver jag då om städning idag, jo jag måste hylla Marlene Eriksson som är med på Tv4's nyhetsmorgon lite då och då. Hon har massa bra tips och är riktigt grym på städning. Det ger mig massa inpiration till att städa och tänkte att jag skulle dela med mig. Vem vet kanske får ni också lust att "göra lite fint" hemma.

Mer om hennes tips hittar du här

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0