Problemet är ditt sätt att se på problemet

Varför skapa problem ur något som inte finns? Bra fråga! Och ändå händer det ganska ofta runt omkring oss hela tiden. Vad är ett problem? Hur definierar man det egentligen? Vi i Sverige ser väldigt mycket problem hela tiden. Vi klagar väldigt mycket och ändå kom det fram på nyheterna igår (tror jag det var) att vi har den tredje bästa levnadsstandarden i världen (Norge och Danmark kommer före). Om vi nu har det så bra, varför ska vi alltid ha förmågan att klaga och se alla problem, ibland problem som inte finns. Är det för tråkigt i vardagen att vi måste skapa problem för att det ska hända något och ha något att göra d.v.s. klaga? Intressant fundering tycker jag. 

 

Försök börja morgondagen med ett leende och tänk på vilken tur ni har som får frukost, har kläder att sätta på sig och något att gå till. Jag är själv duktig på att hitta problem, har jag insett, och så fort man börjar se det från en annan sida och jämföra med det värre, så förstår jag hur dum jag är. Varför klaga när du har det så bra? Men det handlar om att jämföra och ställa det i perspektiv med annat, först då ser du att problemet inte är så stort som det först verkar.

 

Det är din inställning till problemet som
skapar problemet, inte problemet i sig”

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0