Språket & Samhället

Ofta återkommer jag i olika sammanhang till funderingar kring "språket och samhället." Alltid tänker jag samma sak, "Vad det är viktigt med språk och vetenskapen om hur man kan använda det!" Men nu har det kommit upp en till koppling, som jag i och för sig stött på tidigare men inte reflekterat så mycket över, att språket har lika stor makt på samhället som samhället har på språket. 
 
"Den som har ordets makt kan med retoriska medel påverka samhället." och "Samhällstrukturen påverkar eller kanske t.o.m. bestämmer det språkliga beteendet."
 
Två intressant meningar (del av mening) ur min kurslitteraturbok Språksociologi skriven av Jan Einarsson. Det jag pluggar och skriver på nu är definitionen av Språk och tolkningsproblemen när man talar om språk. För språk har olika betydelse i olika sammanhang och språk kan uttalas olika, både i form av uttalet och i olika situationer. Nu blev det kanske lite jobbigt luddigt, men intressant i alla fall. Måste återgå till pluggandet. Dialekter står på tur och det är något jag uppskattar mer sen jag kom till Uppsala, för här finns det en härlig blandning av just dialekter. Men vad är dialekter? 
 
 
Arten "människan" borde för övrigt hellre betecknas som homo loquens 'den talande människan' än som homo sapiens 'den vetande (visa) människan'. Ty språkets gåva har hon, men icke vishetens.
Ur språksociologin av Jan Einarsson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0