Studieteknik - Planering & rutiner

Planering ska tydligen vara nyckeln till fungerande studieteknik och jag har verkligen inte svårt för planering, men komma någonstans med studierna kan ändå vara svårt... Kanske är det för att jag är totalt ointresserad av det jag läser just nu (längtar så till vårterminen då jag ska läsa något som jag är mer intresserad av), kanske har jag bara svårt att motivera mig själv. Hur ska man då göra för att motivera sig själv? Det var någon som sa på studietekniksföreläsningen "Det är bara att bestämma sig att göra det och så gör man det!" Riktigt så enkelt är det inte, inte för mig i alla fall.
 
Det jag behöver är rutiner. Inplanerade rutiner och scheman att följa. Har jag en utsatt tid på dygnet, som är vald efter min bästa förmåga att koncentrera mig och fokusera, så kan jag sätta mig ner och plugga. Mitt problem nu är bara att hitta den där tiden. Jag minnas inte så bra vilken tid på dygnet som fungerade bäst på gymnasiet, bara när det är som sämst, dvs efter lunch, eftermiddagen och fram till efter middagen på kvällen. Så genom uteslutsmetoden pluggar jag bäst på morgonen (jag kan faktiskt ta fram en bok och börja läsa innan jag ens går upp) och på kvällen fram tills jag ska sova. Detta i sig kan skapa ett problem, sena kvällar och tidiga mornar som leder till trötthet på just kvällar och mornar... Tillslut kanske jag kan få in en rutin på detta, börjar med att sätta igång med pluggandet nu innan klockan blir för mycket.
 
 
 
Fin kille med inbyggda rutiner: 
sova, äta, leka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0