Det ska vara enkelt att bry sig

Jag vet inte om någon sett "Home"? Det är en film om Jorden, hur den skapades och hur vi förstör den. Vi såg den idag på Intro-kursen, faktiskt riktigt bra. Skulle man visa den för alla människor i Sverige, en gång i veckan, skulle nog alla börja tänka på miljön och vi skulle bli det miljövänligaste landet i världen. Jag säger inte att jag själv är jätte duktig på att leva miljövänligt och även jag tycker att det är jobbigt att bry mig. Men när det blir så konkret och visas så tydligt framför sig, blir man ganska fundersam. Hur mycket gör jag? 
 
Många lever i sin bubbla och orkar inte bry sig (även jag). Det är så mycket enklare att bara leva och inte tänka på konsekvenserna av sina handlingar på Jorden. Men varför ska det behöva vara så svårt? Det borde vara enkelt att bry sig. Undra om det någon gång gjorts en enkät på vad det är folk tycker är jobbigt och om de skulle vilja att det var enklare att bry sig?
 
En sån enkelt sak som att slänga återvinningsgrejerna, som papper, kartong, metall o.s.v. Det är ju bara såååå jobbigt. Allt är jobbigt med det, från att skölja ur förpackningarna, förvara, åka iväg med och slänga. Tänk om vi kunde ha ett eget sopkärl för återvinning, precis som vi har för brännbart, och sen skulle en sopbil komma och hämta det. Det skulle köras till ett ställe där en maskin sorterar det åt oss. Det hade nog underlättat för flera hushåll...
 
Jag kände även idag att det kanske inte är så dumt att gå det här programmet ändå! Det finns så mycket jag skulle kunna göra, förbättra och utveckla inom miljön och ha användning av min utbildning. Sen behöver jag kanske inte jobba med sopor eller bistånd, det finns så mycket man kan göra. Många tankar cirkulerade i huvudet på mig under den här 90 min långa filmen. Vill du se den ska den finnas på youtube, länkar den kanske senare. 
 
Nu ska jag iväg på "Mörk afton", på med tjocka kläder för vi ska vara ute och här är det verkligen höst nu. Hörde hemma att det var shorts-väder, här fryser jag i gympaskor... Dags att cykla!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0