På stora gårdsplanen Världen

Trevlig morgonlyssning! Jag brukar varva Tv4 Nyhetsmorgon med P4 Kalmar och just idag var det "Junior i P4". De tog upp konflikten mellan USA och Nordkorea, men på ett annat sätt. För vuxna är det massa krånglig information hela tiden, men för att göra det möjligt för barn att förstå den här alvarliga konflikten har det gjort ett litet skådespeleri. Detta är ett smakprov:
 
(Tänk barnröst)
- Na na na na nana, du kan inte ta mig! (Storvuxna USA)
- Lägg av att retas då, jag skickar kärnvapen på dig! (Kaxiga NordKorea)
- Amen sluta! Luften är fri, luften är fri jag får vara precis var jag vill! (Storvuxna USA)
- Du fattar inte hur mycket kärnvapen jag har... (Kaxiga Nordkorea)
 
... och så här fortsatte det. Sydkorea kom in och var som en mindre lillasyster och Kina som en bästa kompis som alltid ska ställa upp för Nordkorea. Väldigt pedagogiskt och inte så långt, ni måste lyssna på det: Länk till P4 Junior. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0