Dag 4 - Pooldag

En skön dag vid poolen, uppslukad av våra böcker och bara lät tiden gå. Vid tre åkte jag, mamma, pappa och Celine in till Playa del Carmen för att handla, vilket gick smidigare denna gången. Kvällen spenderades på hotellrummet, pratade om livet, åt gott och njöt av tiden med varandr. 

 

Dessa dagar med en bok som låter en kliva in i andras liv och får tankarna att vandra iväg, får fantasin att flöda. Det är i dessa stunder den delen av mig som älskar att skriva vaknar till liv och händerna rör sig över tangenterna eller pennan i handen flyter över pappret utan att jag hinner tänka. Jag formar orden och skriver så det glöder. När jag satt sista punkten läser jag igenom det jag skrivit och som alltid blir jag lika förvånad att det är jag själv som skrivit det.

 

Jag tänkte idag över min dröm om att en gång skriva en egen bok och kanske den drömmen någon gång blir sann. Det ska vara en roman med människor vars liv korsar varandra av en slump, ett äventyr, förbjuden kärlek, mysterium som ska lösas och både underbara och tragiska människoöden. Böcker ger en så mycket kunskap, men livet är den största inspirationskällan till allt. Jag är så glad att jag bevarat mina tankar, känslor och upplevelser i mina dagböcker. I alla fall 10 av mina 21 år finns arkiverade och någon gång när jag har tillräckligt lång distans till den människa jag var, ska jag läsa dom. Se hur en flicka på 11 år utvecklades och blev en kvinna. Hur hennes liv format henne till den hon blev och hur vissa möten, tidpunkter och omständigheter lett till det öde som hon fick.

 

Jag tror på att inget är förutbestämt. Du kan alltid förändra den du är och det liv du lever. Du får bara en chans, ett liv, så varför inte göra det till det bästa? Jag vet att det är lättare sagt än gjort och det är väldigt svårt att stanna upp och ifrågasätta den situation du lever i, för det rullar ju bara på. Men om du stanna upp en stund, ser dig omkring och ser personerna, detaljerna och känner efter, lever du det liv du vill? Vad är ditt mål med ditt liv? Utan mål, strävan och mening med vad som gör dig lycklig så kan du fortsätta i ditt ekorrhjul tills du inser att visa saker runnit ur din makt att förändra. Kärlek är den största gåvan efter livet och utan kärlek tror jag inte någon människa ser någon mening med att leva. Det finns alla olika typer av kärlek och vad är mer underbart än att känna sig behövd, älskad och uppskattad? Det är ingen annan som bestämmer över dig och ditt liv, men utan andra försvinner meningen och betydelsen med ditt liv.

Idag när jag låg i solen, njöt av värmen och kände att jag nog var den lyckligaste människan på jorden, lyssnade jag på en låten The Story vars text passade väldigt bra till min sinnesstämning:  

”All of these lines across my face,
tell you the story who I am,
so many stories where I´ve been
 and have got to where I am,
but the stories don’t mean anything
 when you got no one to tell them to,
it’s true,
I was made for you”


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0