Dag 5 - Mayaruiner & Sköldpaddor

Det var första dagen på semester som jag var tvungen att bli väckt, men det var inga problem att gå upp. Klockan sju lämnande vi hotellet i en minibuss med två instruktörer och ett gäng andra turister.

 

Vi åkte först till ett naturreservat med bevarade Mayaruiner och förutom hettan så var det en fantastisk upplevelse. Tjejerna (våra instruktörer) var duktiga på att berätta och det målades upp bilder i huvudet hur det en gång sett ut. Det var en gång en stad med 400 invånare som var inramat med murar åt alla håll utom mot havet där muren var en naturlig, hög klippavsats. Ute i havet var ytterligare en mur i form av ett rev/klippa och det fanns bara en väg in mellan dessa långa klippor under vattnet. De hade genom detta makten att välja vilka som skulle få komma in och vilka som inte fick med sina båtar till staden. De tände nämligen upp ett torn med fyra fönster som ligger i direkt linje med ingången, precis som våra fyrar.

 

 Det fanns inte så många hela ruiner kvar, men vissa kunde man urskilja nästan helt i sin ursprungliga form. De berättade att ju högre upp mot himlen husen var byggda desto mer förmögen och mer makt hade man. Deras kung eller president, som jag förstod det mest var lik, bodde i det största och högsta huset. Där hade han 17 ”flickvänner” under samma tak för att deras menscyklar skulle synkronisera så att minst en av kvinnorna skulle föda, eller ge ljus som de kallade det, på exakt samma dag som den dåvarande kungen. De fick nämligen sitt yrke/uppgift/syssla efter vilken dag de var födda och det var därför viktigt att tronarvingen föddes på samma dag. De hade även ett räknesystem som liknar vårt svenska ”tjog-system” med hjälp av fingrarna och händer som de sedan gångade för att kunna få fram alla möjliga sifferkombinationer. Mer än detta fick vi lära oss och man insåg att de varit smarta. Genom att utnyttja andras okunskap skapade de makt och inflytande och kunde på så vis styra.

 

Vi åkte sedan vidare till en strand där vi skulle snorkla bland sköldpaddor. Jag tänkte första att detta bara var turistbluff och att vi säkerligen inte skulle se en enda sköldpadda, men där hade jag fel. Vi fick se flera stycken både stora och små. Små trött och ihopskrynklad om läppar och händer efter allt salt satte vi oss i bilen för att åka vidare.

 

Det tog en stund på den stora vägen, men sedan körde av på en mindre väldigt skumpig väg. Eftersom jag var helt uppslukad av min bok la jag ingen större vikt vid den miljö vi körde igenom, men tillslut var vi framme. En primitivt men på något sätt trevlig restaurang åt vi lunch på, på stranden med vy över det turkosaste havet jag sett. Det var så vackert! Det var nog där jag kände att jag äntligen landat och börjat uppskatta denna underbara del av detta enorma land.  

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0