Gott Nytt Liv!

Jaha nu börjar alla sitt "nya liv", d.v.s. man ska börja äta bättre och träna mer, helt enkelt bli mer hälsosam. Mycket bra att ha som mål i början på nya året. Däremot är det MÅNGA som inte håller det dom lovar och när man misslyckas ännu ett år så sjunker självförtroendet ännu mer. Det gick inte detta året heller och tillslut har man undermedvetet redan sagt till sig själv att man kommer misslyckats vid nästa år, för man försökt så många gånger (jag är en sån). Jag tycker inte det är något fel att försöka igen, varje år och se om man når det målet man vill nå ännu en gång. Däremot kanske man inte skulle sätta så höga krav på sig själv? Sedan borde man också tänka på hur länge man ska banta eller leva på ett visst sätt och hur man ska leva sen. För vad är vitsen med att gå ner och nå ett smalare midjemått och större muskler för att i sommar äta upp allt igen, så att man i början på nästa år har samma "leva-sundare-liv-ångest"?
 
Jag tror inte på att  vända sitt liv upp och ner för att leva bättre (om man inte är ohälsosamt fet, då är det kanske nödvändigt). Jag tror på små medel, i både träning, leva mer miljövänligt och plugga bättre. Det finns ingen mirakelmetod, det finns ingen som kan vifta med ett trollspö för att du ska bli snygg, eko-människa och få toppbetyg. Man kan förändra något fort och man kan hålla det under en längre tid, men jag tror att människans inbyggna mönster och rutiner sitter för hårt. Det behövs en långvarig process för att förändra ett beteende, inte ett drastiskt omvändande. 
 
Tänk efter och ta reda på vad du vill förändra och vilka små medel du kan göra utan att det blir jobbigt. Kanske behöver du en rivstart, men sen hur ska du leva då? Man kan inte banta hela sitt liv. Träna kan man väl göra (fast inte jag, jag tröttnar), men kanske inte lika intensivt? Min metod heter "Ät vad du vill i små portioner, ät inte mer om du inte vill/orkar och lura dig själv till mer vardagsmortion". 
 
Mina mål 2013:
- Lev i nuet ("Livet är inte en transportsträcka till nästa station" som en vän sa till mig). 
- Förändra vardagsmotionen (Trappan istället för hissen, ibland en promenad istället för cykeln)
- Köp eko-produkter om inte prisskillnaden är för stor  (mejeri, ägg, kaffe, choklad).
- Planera pluggandet och måla upp skräckscenario om jag inte göra det (gör det med en gång så slipper du skiten! När du väl sätter dig är det oftast ganska kul).
 
Gott Nytt Liv!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Fint skrivet om gammelmormor
hälsning från din mormor.

Svar: Tack som mycket! Kände att jag behövde få ur min lite tankar kring det.
SarahCarlström

2013-01-07 @ 15:26:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0