Kräft - & broccolipaj

Tanken var att jag skulle göra kassler- och broccolipaj. MEN kasslern hade bestämt sig för att springa iväg och fick springa i mål i sopptunnan. Då kom mitt problem, vad gör jag nu? Pajdegen gräddads i ugnen och jag fick helt enkelt börja improvisera. Jag var ju tvungen och ändra bas från kassler till något annat, vilket landade på kräftorna jag hade kvar. Dill är väldigt gott ihop med kräftskjärtar, så det var taget! Gul lök är min stora favorit i botten på pajen och broccolin hade jag ju redan tinat upp. Men något saknades dock... efter några överväganden följde jag min syn.. gult.. gul paprika! Japp fina färger och goda smaker, på med äggstamning och ost sen var det bara in i ugnen. Resultatet: sååå gott, ett recept att spara!
 
Pajdeg:
* 125 g fast margarin
* 1,5 dl ekologiskt granhamnsmjöl
* 1,5 dl ekologiskt vetemjöl
* Lite vatten att trycka ut degen med
 
Fyllning:
* Tinade broccolistavar
* 1 gul lök
* 1 vitlök
* 1 gul paprika
* 1/2 till 1 burk kräftskjärtar i lag
* Fryst dill
* Riven ost (gärna västebottenost)
* Äggstamning (2-4 ägg, 0,5 - 1,5 dl mjölk)
 
Gör så här!
Arbeta ihop degen och tryck ut i en ugnfast form, blöt händerna för att lättare kunna trycka ut degen. Sätt in i ugnen i 10 min på 200 grader. Hacka lökarna, paprikan och skär ev. broccolin i mindre bitar. Sprid ut först gullöken, sen vitlök, broccolin, paprikan och sist kräftskjärtarna. Strö över dill efter smak. Vispa ihop äggstamningen, häll över stamningen och strö över osten. In i ugnen i 30-40 min. 
 
 
Innan ugnen och innan all ost - Fna färger!
 
Uttagen från ugnen, en kripig yta, mycket smak och med en klick cremé fraiche - Perfekt!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0