Inte ångra utan våga

Mot Halmstad. Det betyder buss och det innebär tid att skriva ett inlägg. 

Livet är en resa, livet är en bok och döden kan vara ett svar på vad som händer efter bokens slut. 

Vi får så mycket möjligheter i livet och ibland kanske vi inte tänker på dom, andra gången måste du göra ett val om att våga ta möjligheten. Hur många gånger har man inte hört "Du kommer inte ångra det du inte gjort, utan allt du inte gjort". Människan söker efter att hitta något mer, någon mening med sitt liv och drivs av att söka, ta sig vidare och uppleva mer. Det är en svår balans att hitta en bekväm och tillredställd situation i livet och ändå utmana sig själv för att inte stanna kvar för länge så "man ångrar sig". Samtidigt är det ju ett val man gör och leder en in på en annan väg till nya möjligheter. Vem vet om man hade fått den möjligheten om man hade tagit den första. Det finns inget rätt eller fel med de val man gör. För mig kommer ångesten innan valet för att jag tänker "tänk om jag kommer ångra mig i framtiden". När valet är gjort är det ingen idé att grubbla på vad som hänt om jag gjort annorlunda utan ser istället möjligheterna det gav mig. Om jag inte hade sökt civilingenjörsutbildningen i Uppsala hade jag aldrig läst Företagsekonomi A och hade jag inte gått den kursen hade jag aldrig varit där jag är idag, påväg mot ett liv som öppnat en ny värld med massa intressanta möjligheter som bara väntar på att fångas och upplevas. Ändå har jag aldrig haft sån beslutsångest över att hoppa av ingenjörsutbildningen, men idag kan jag se att det var menat och bästa valet jag kunnat gjort. Jag ångrar varken att jag började eller hoppade av. Alla upplevelser gör en bara rikare och varje val leder till en annan möjlighet. Så ta de möjligheter som lockar även om det är svårt att kliva ur sin bekvämlighetszon och du inte vet vad som händer. Det handlar inte om att ångra, det handlar om att våga. Våga leva livet och skapa sin bok som nästa generation tar över efter bokens slut. 

Våra val gjorde att vi möttes "En själ uppdelad i två kroppar" - en definition av vänskap.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0